Bri-(w)eetjes

Thuis een uitje gepland?

Uien zijn supergezond en je kunt uien heel goed combineren in allerlei gerechten, bijvoorbeeld in pastagerechten, rijstgerechten, bij vlees, door de stamppot, of gewoon lekker combineren bij een eenvoudig Hollands potje. Ook zijn er op internet veel recepten voor uiensoep te vinden, wat redelijk eenvoudig te maken is. Uien zijn er in verschillende soorten; de gele ui, de rode ui, de bosui de zoete ui en het sjalotje, met uien is dus volop te variëren.

Door regelmatig uien te eten verlaag je het totale vetgehalte in het bloed en verminder je het risico op kanker door het belangrijke stofje quercetine. Deze stof gaat de oxidatie van vetzuren tegen en heeft ook een gunstig effect op hart en bloedvaten. Uien  bevatten veel vitamine C (antioxidant  bevordert de weerstand) redelijk wat vitamine B 6 en B 11. Ook is het een bron van vezels.

Uien zijn een goede manier om  je dagelijks portie groente aan te vullen tot de geadviseerde hoeveelheid van 250 gram, juist omdat een ui makkelijk combineert en weinig calorieën bevat. Denk aan een sjalotje door de tonijnsalade, een bosuitje door de salade of een zoete ui, lekker gebakken met paprika en champignons op een boterham met kipfilet. Of wanneer je een keer zondigt en je de ongezonde maaltijd iets gezonder wil maken kun je een rauwe ui prima combineren, bijvoorbeeld bij patat of een frikandel.

Uien helpen ook goed bij een verkoudheid, leg ‘s nachts een halve rauwe ui naast je bed om vrijer te kunnen ademen door je neus.

Of maak een uiendrank (een echt grootmoedersmiddeltje!) wat helpt bij een hardnekkige hoest:

Snij een ui in ringen en voeg dit samen met 2 tot 3 eetlepels suiker in een glazen pot met deksel.
Na een paar uur ontstaat er een uiensap waarvan je 2 of 3 keer per dag een eetlepel van neemt. (qua smaak een stuk beter dan de meeste hoestdrankjes!)

Voor een uitje hoef je dus niet altijd de deur uit, gewoon zorgen dat je ze altijd in huis hebt!